Supersonični avioni XXI-og veka
2014-12-15
     Novi nadzvučni komercijalni avioni uskoro će započeti revolucionarne letove u kojima ćemo uživati, kako u predivnim pejzažima tako i u bržem stizanju do željenih destinacija.
 
 
N+2 - Mlaznjak koji skraćuje vreme putovanja
 
 
     Američka aeronautička kompanija "Locked Martin" uveliko radi na projektu razvoja supersoničnog aviona "N+2" koji će se pojaviti na tržištu privatnih i poslovnih aviona, sa velikim izgledom da se prepolovi vreme putovanja i smanji nivo buke. Tako bi se od Njujorka do Los Anđelesa stizalo za dva i po sata umesto za dosadašnjih pet.
 
     Stručni tim NASA-e zaposlen na ovom projektu razvio je nov propulsivni sistem, koji će uticati na prilagođavanje jaćine zvuka motora kako bi se regulisao intenzitet buke na aerodromimama i iznad naseljenih oblasti. Avion “N+2” će imati tri mlazna motora od kojih će se jedan nalaziti sa gornje strane trupa, a druga dva ispod krila aviona. Ovakav položaj motora pospešiće efikasnost potrošnje goriva i dobrineće ublažavanju praska (nalik eksploziji) koji nastaje prilikom probijanja zvučnog zida.
 
     Mlaznjak “N+2” biće namenjen za prevoz 80 putnika.
 
   Istovremeno, Sektor za odbrambenu tehniku i kosmonautiku kompanije “Erbas” u saradnji sa aeronautičkom kompanijom “Aerion” u Nevadi realizuje ideju o prozvodnji supersoničnog aviona “AS2”, takođe namenjenog biznis avijaciji. Ovaj model mlaznjaka moći će da razvije brzinu od 1958 km/h, pa bi razdaljinu od Los Anđelesa do Tokija preleteo za svega šest sati.
 
 
Avion “AS2” leteće brzinom od 1958km/h
 
 
     Letelica će biti pretežno napravljena od kompozitnih materijala od ugljeničnih vlakana a koristiće tehnologiju laminarnog strujanja.
 
   S obzirom da Zakon o vazdušnom saobraćaju SAD-a zabranjuje letove u okviru granica Zemlje, avion  “AS2” je konstruisan da razvije tri nivoa brzine: podsoničnu, visoko-soničnu i supersoničnu.
 
    Superbrzi avion za 12 putnika moći će da sleće i uzleće sa aerodroma koje koristi poslovna avijacija kao što su Teterboro, Farnboro i Leburže.
 
     Projketni tim Aeriona se nada da će prva testiranja aviona “AS2” početi najkasnije 2019. godine, a vrednost mlaznjaka se procenjuje na više od 100 miliona dolara.
 
    Preteča supersoničnog putničkog aviona bio je francusko-britanski “Konkord” koji je svoj prvi let imao 1969. godine. Zbog velike potrošnje goriva i bučnih motora, avion je izašao iz upotrebe 2003. godine.
 
 
Konkord je povučen iz upotrebe 2003. godine
 
 

    Može se zakljućiti da je bilo je potrebno pedeset godina razvoja tehnologije da bi se došlo do nove generacije nadzvučnih aviona, koji će zadovoljiti sve neophodne standarde i ući u operativnu upotrebu.