MAKS 2011
2011-08-16

Deseti jubilarni Međunarodni aviokosmički salon MAKS 2011, koji je održan od 16. do 21. avgusta u podmoskovskom gradu Žukovskom, uspešno je završen uz značajne pomake u organizaciji, broju učesnika, obimu ostvarenih poslova i, što je najznačajnije, u prezentacijama novih projekata kosmičke i vazduhoplovne industrije.

 

Među najznačajnijim učesnicima ovogodišnjeg MAKS-a sklopljeni su poslovi koji prevazilaze sumu od 16 milijardi dolara, a centralni događaj bio je svakako potpisivanje dokumenta o saradnji državne korporacije „Rostehnologija“ sa kompanijom „Boeing“ i francuskom grupom „Safran“, koji ima strateški karakter.

 

Porast broja učesnika ovogodišnjeg salona potvrđuje povećani potencijal ruske aerokosmotehničke industrije i značajnije interesovanje velikih svetskih proizvođača za saradnju sa njima. Od 842 izlagača iz 40 zemalja sveta, bilo je čak 220 inostranih, što je značajno povećanje u odnosu na MAKS 2009. Na 150.000 kvadratnih metara otvorenog prostora i 30.000 m2 pokrivenog salona predstavljen je čitav niz savremenih civilnih i vojnih vazduhoplova i projekata kosmičke tehnike.

 

U letačkom delu ovogodišnjeg MAKS-a prikazano je u letu 102 vazduhoplova. Letačko-istraživački institut koji nosi ime čuvenog probnog pilota Mihaila Mihailoviča Gromova, omogućio je demonstraciju u letu i premijerno prikazivanje lovca pete generacije, „nevidljivog“ Suhoja T-50, srednjelinijskog lajnera Tu-204SM, helikoptera Mi-38 sa motorima ruske proizvodnje, Mi-34S1 i Mi-26T2. Sa statusom serijskog putničkog aviona demonstriran je u letu „Suhoj Superjet 100“. Uz pojavu nevidljivog lovca najveću pažnju posetilaca na MAKS-u 2011 izazvalo je prvo pojavljivanje u Rusiji i demonstracija leta najvećeg aviona na svetu, Airbus-a A380 „Super džamba“, i Boeing 787 Dreamliner-a.

 

Učešće u letačkom delu programa uzeli su i francuski „Rafale“ i američki „F-15“ sa izuzetno atraktivnim programom.

 

Posebno zadovoljstvo ljubiteljima vazduhoplovstva priredile su akro grupe Striži (Su-27), Ruski sokolovi (Su-27), Vitezovi (MiG-29), Rusi (L-39 Albatros), kao i litvanska akro grupa "Baltičke pčele" (L-39C Albatros). Sve akro grupe nastupale su svakodnevno tokom trajanja MAKS-a 2011.

 

Na statičkoj izložbenoj platformi prikazan je 241 vazduhoplov iz Rusije i sveta. Na američkom delu izložbe prikazani su avioni A-10, F-16, C-5M Super Galaxy, DC-10 (varijanta za prevoz ljudstva i tereta), pa čak i leteća tvrđava B-52, starija od mnogih učesnika i posetilaca MAKS-a 2011.

 

Ruska federacija izložila je sve što u ovom momentu u programu eksploatacije i ispitivanja leti u svetskom vazdušnom prostoru. Znatiželjnoj publici prikazan je i Tu-144, supersonični putnički avion starije generacije.

 

Organizatori i učesnici izložbe potrudili su se da ove godine bude napravljeno četrdesetak susreta kongresnog tipa od kojih je većina bila uključena u oficijelni program MAKS-a.

 

Održane su i 42 prezentacije različitih programa iz oblasti proizvodnje vazduhoplova, istorije avijacije i prirodnih nauka. Delegacija Udruženja vazduhoplovne industrije Srbije je učestvovala 18. avgusta u kongresnom centru MAKS-a, po pozivu Unije vazduhoplovnih proizvođača Rusije, u radu rusko-francuskog okruglog stola pod nazivom „Saradnja malih i srednjih preduzeča u aviokosmičkoj industriji“.

 

Tom prilikom ostvareni su značajni kontakti sa domaćim i inostranim asocijacijama i proizvođačima vazduhoplovne industrije i utvrđeni oblici institucionalne saradnje koja će detaljno biti regulisana sporazumima.

 

MAKS 2011 privukao je ogromnu pažnju kako profesionalaca, tako i ljubitelja avijacije. Prema evidenciji menadžmenta salona, izložbu je posetilo 110 000 eksperata tokom komercijalnog dela izložbe, i preko 550 000 zaljubljenika u avijaciju tokom tri dana koliko je Aerodrom u Žukovskom bio otvoren za publiku.

 

POGLEDAJ GALERIJU