LINK
14.01.2014.
 
Leteća jahta
 
 
      Vožnja hiperluksuznom letećom jahtom mogla bi uskoro da postane deo naše svakodnevnice a tvorac ove ideje je dizajner aviona Jelken Okturi. Prema pisanju Daily Mail-a, ukoliko ambiciozni projekat izgradnje futurističke letelice zaživi, znatno bi se doprinelo većoj udobnosti tokom putovanja.
 
     Novo prevozno sredstvo imalo bi dužinu od 45 metara i četiri pokretljiva jarbola koji se lako pretvaraju u krila. Nakon transformacije u leteće vozilo, ostvario bi se domet od 600 kilometara.
 
 
Jahta koja se pretvara u leteće vozilo
 
 

    Za realizaciju ovog poduhvata potrebno je nekoliko godina a stručnjaci uveliko animiraju potencijalne kupce prednostima vozila budućnosti.   

 

 

 

18.11.2013.
 
Dozvoljeno korišćenje elektronskih uređaja u avionima
 
 
 
    Američke federalne vazduhoplovne vlasti (FAA) su 31. oktobra objavile pravilnik o korišćenju elektronskih uređaja u svim fazama leta, ali uz određene zabrane. Novi trend u avijaciji bi trebalo da stupi na snagu do kraja godine ukoliko aviokompanije usvoje ovu odluku.
 
 
Uskoro upotreba elektronskih uređaja u svim fazama leta
 
 
   Studije eksperata za vazduhoplovstvo su pokazale da je upotreba tableta, laptopova, mobilnih telefona i e-book čitača bezbedna po avio-saobraćaj. Elektromagna zračenja koja emituju ovi uređaji ne ometaju elektronske sisteme aviona, pa je sve izvesnije da će putnici uskoro imati komfornije letove. Ali, ograničenja se odnose na visinama ispod 3000 metara i u slučaju losih vremenskih uslova ili opasnosti od akcidenata.
 
    Putnicima će biti dozvoljeno da čitaju knjige, gledaju filmove i slike, slušaju muziku i sve to u vidu već “daunlodovanog” sadržaja. Mobilni telefoni će služiti za čitanje poruka, ali ne i za slanje, dok će telefonski razgovori biti zabranjeni. Tokom leta će se koristiti isključivo internet instaliran u avionu.

30.10.2013.
 
Uskoro svemirski internet
 
 
 
     Laserski komunikacioni sistem mogao bi uskoro da zameni radio sisteme i na taj način bude osnova za svemirski internet. Naučnici Američke svemriske agencije NASA uradili su prvo testiranje sistema ove vrste koje je dalo neočekivano dobre rezultate. 
 
    Naime, lunarna letelica LADEE (Lunar Atmosphere and Dust Environment Explorer) je uspešno obavila prvo prikupljanje podataka u cilju implementacije komunikacije, kako satelitske tako i sa astronautima i robotima u svemiru. Ovaj orbiter je primio laserski zrak, poslat sa jedne od tri zemaljskih stanica, sa mogućnošću da prenese 20 megabita u sekundi (mbps). Povratna veza od letelice do Zemlje je iznosila 62mbts, što je šest puta brži protok podataka u poređenju sa onima koji stižu sa radio-komunikacijskog sistema sa Meseca.
 
 
Letelica LADEE
 
 
     Don Kornvel, menadžer misije “Lunarne laserske komunikacije”, je u izjavi za medije posebno istakao značaj faktora težine letelice. Kako je instrumentalna struktura upola manje mase direktno povezana sa redukcijom goriva, dolazi do veće efikasnosti letelice. To podrazumeva produženje veka misije kroz uštedu goriva, prikupljanje i slanje više podataka, ugradnju drugih korisnih instrumenata i mnoge druge pogodnosti.
 
     Smatra se da će laserska komunikacija unaprediti istraživanje udaljenih delova našeg Sunčevog sistema putem ekranizacije svemirskih dešavanja u visokoj rezuluciji. Astronauti će imati bolji uvid u procenu rizika prilikom boravka u svemirskim stanicama i, po potrebi, u otvorenom svemiru, dok bi roveri, poput Kjuriositija na Marsu, primali velike količine informacija.
 
     Letelica LADEE je poslata u lunarnu orbitu početkom septembra, a svoje prvo testiranje je obavila 17. oktobra.
 

24.10.2013.
 
 
Kongres posvećen letovima budućnosti
 
 
     Nemačka agencija za vazduhoplovstvo i svemirske letove je prošlog meseca održala Kongres u Štutgartu na temu “Letovi budućnosti”. Glavna debata se vodila o uvođenju povećanih mera zaštite od zagađenja životne sredine koje uzrokuje vazdušni saobraćaj.
 
     Okupljen tim stručnjaka je predstavio koncepte o proizvodnji ekonomičnijih aviona, čije su glavne karakteristike manja potrošnja goriva i veća brzina. To podrazumeva ulaganje u drugačije tipove letelica, sa unapređenom aerodinamikom koja zahteva novi dizajn.
 
 
 
 
     Kada je reč o uštedi goriva, jedan od predloga je avion sa većim krilima i smanjenim trupom. Međutim, usled potrebe za avionima sa većim kapacitetom putničkih sedišta, predstavljena je i opcija sa proširenim trupom i produženim ili duplim krilima napravljenim od kvalitetnijeg materijala u cilju minimalne potrošnje goriva.
 
 
 
 
     Proizvodnja motora sa propelerima prečnika i do nekoliko metara ustedeli bi oko 20 posto goriva, čak i na velikim visinama. Ovakvi avioni bi bili praktičniji za kratke i srednje destincije zbog manje brzine u odnosu na standardne avione i veće buke koju bi nova verzija rotora pravila prilikom leta.
 
 
 
 
    Prema mišljenju Rajnharda Meniga, direktora Instituta za motornu tehniku pri Nemačkoj agenciji za vazduhoplovstvo i svemirske letove, emisija ugljen-dioksida bi se mogla smanjiti upotrebom biološkog goriva sa efikasnijim svojstvima sagorevanja.   
 

   Jedna od ideja su i avioni sa pogonskim sistemom u vidu ekološke struje. U tom slučaju, rad na unapređenju baterija koje se napajaju strujom doveo bi do smanjenja njihove težine, koja je veliko opterećenje za današnju tehnologiju. Ukoliko bi došlo do realizacije ovog projekta, takvi avioni bi bili pogodni za kratke letove.

 


23.08.2013.
 
Brzi internet u avionima?
 

 
       Mnoge aviokompanije su pozdravile inicijativu za uvođenje brzog interneta u engleskom vazdušnom prostoru. U tom slučaju, putnici bi mogli da koriste i do 10 puta brži internet od trenutnog, što bi sigurno uticalo na veću komfornost tokom letenja.  
 
 
 
Brži internet za veću udobnost tokom letenja
 
 
 
      Pružaoci internet usluga i satelitske kompanije imaju kapacitet da obezbede brz, širokopojasni internet ukoliko bi odgovarajuća regulatorna tela usvojila ovaj predlog. Uvođenje ove novine dovelo bi do ukidanja određenjih ograničenja koja su na snazi u aviosaobraćaju, a da pritom ne dođe do ometanja elektronske komunikacije.
 
     Smatra se da bi primena ove tehnologije omogućila turistima i poslovnim ljudima efikasnije obavljanje komunikacije i posla tokom višečasovnih letova.
 
     Britanski portal “Telegraph” je preneo vest o mogućoj realizaciji ovog projekta već početkom sledeće godine, uz prethodno poštovanje svih neophodnih propisa. Na taj način bi operateri i pružaoci internet usluga unapređivali svoje mreže i prilagođjavali ih korisnicima.
 

16.08.2013.
 
 
Robot "Kirobo" na Međunarodnoj kosmičkoj stanici
 
 
 
      Novi “član” posade Međunarodne kosmičke stanice - MKS je mali robot "Kirobo", dimenzija 34x18x15 i težine oko jedan kilogram. Ovo je prvi japanski humanoidni robot koji je poslat na put u svemir sa ciljem da “pravi društvo” astronautu Koići Vakati i sačuva zapise svih razgovora sa Stanice.  
 
 
 
Robot “Kirobo”
 
 
     Robot-astronaut je lansiran 4. avgusta sa raketodroma “Tanegašima”, na jugozapadu Japana, zajedno sa opremom za MKS. Neobični svemirski “putnik” je 9. avgusta stigao na MKS, posle pet dana uspešnog leta teretnim brodom HTV-4.
 
      Kirobo (od japanske reči "ki" - nada i “robo” - robot) je programiran da komunicira isključivo na japanskom jeziku i prepoznaje lica kako bi adekvatno odgovorio ulozi “sagovornika” i obavljao jednostavne zadatke u nultoj gravitaciji. Njegova operativnost bi u narednom periodu pokazala da li je i u kojoj meri izvodljiva “saradnja” čoveka i mašine u svemirskim uslovima. Ukoliko bi rezulatati ove studije bili zadovoljavajući, stručnjaci ne isključuju mogućnost da se roboti ove vrste “pridruže” ljudskoj misiji na Mars čiji se plan sprovodi.  
 
       Pored astronauta sa MKS-a, Kirobo će biti u kontaktu sa svojim bratom blizancem zvanim Mirata (u prevodu budućnost), koji je ostao na Zemlji kao rezervni član posade. Mirata će imati ulogu da prati rad Kiroboa i otkloni svaki njegov sistemski kvar, ukoliko dođe to toga.
 
 
 
 
Kirobo i njegov brat blizanac Mirata
 
 
 
       Android će biti na Stanici do decembra 2014. godine, kada se očekuje njegov povratak na Zemlju.
 
       Robot “Kirobo” je partnerski projekat kompanija “Dencu” i “Tojota” i robotičara Tomatake Takahašija sa Univerziteta u Tokiju.
 
 
 

08.07.2013.

 

Nemci šalju specijalne robote na Mars




     Nemački istraživački tim sa univerziteta u gradu Bremenu nedavno je dizajnirao majmuna-robota koji će u narednih deset godina biti poslat u misiju na Marsu. Robot, vredan 3,9 miliona dolara, je deo projekta "iStruct" iza koga stoji Nemački svemirski centar.

 

 

 

Majmun-robot se kreće na zadnjim nogama,

a prednjim se oslanja na pod


 


     Budući "stanovnik” Marsa ima težinu od 18 kilograma i sposoban je da se kreće kao i da se uspravi nakon pada. Imaće ulogu u ispitivanju površine Crvene planete prikuplajući uzorke stena sa različitih terena.


     Stručnjaci veruju da je ovo samo početak ambicioznog poduhvata i da će napraviti napredniju verziju robota koji bi mogao da govori i objasni evoluciju živih bića.

 

 

 


 


05.07.2013.
 
Uskoro fabrika čipova u Srbiji?
 
 
 
     Kompanija ATIC (Advantage Technology Investment Company) iz Abu Dabija je pokrenula inicijativu za izgradnju fabrike čipova u Srbiji. Stručno savetovanje na ovu temu je organizovala Akademija inženjerskih nauka u istraživačkoj stanici “Petnica” 28. juna.
 
 
 
Stručni savetovanje u Istraživačkoj stanici “Petnica”
 
 
 
      Učesnici su se upoznali sa značajem industrije poluprovodnika koja je sve zastupljenija na svetskom tržištu. Činjenica je da su poslednjih godina zabeležene visoke stope ekonomskog rasta zahvaljujući razvoju IT sektora, što bi mogao biti podstrek za uvođenje novina u obrazovnom i naučnm sistemu u Srbiji.
 
     Potražnja za čipovima koji se ugrađuju u mobilne telefone, tablete i druge komunikacione uređaje uzima sve više maha napretkom bežične tehnologije. S tim u vezi, cilj ovog savetovanja je bio da okupi domaće stručnjake koji bi pomogli u pregovorima za realizaciju ovog projekta.
 
 
 
Proizvodnja čipova kao doprinos rastu ekonomije
 
 
 

    Među učesnicima bili su prisutni Elektrotehnički fakultet, SANU, Centar za promociju nauke, Fakultet za fizičku hemiju, IRITEL, Institut za fiziku, RATEL, Fizički fakultet, Ministarstvo finansija i privrede, Ministarstvo nauke, Univerzitet u Berkliju, kao i mnoge kompanije, fakulteti i instituti iz zemlje i inostranstva.

 


03.07.2013.
 

"Zeleno svetlo" za elektronske uređaje u avionu?

 

    
 
     Evropske avio-kompanije uskoro bi mogle da odobre korišćenje elektronskih uređaja za vreme poletanja i sletanja aviona, kao i tokom samog leta. U prilog tome, govore dosadašnja istraživanja koja su pokazala da većina elektronskih aparata nema negativnih uticaja na rad navigacionih i drugih sistema aviona.
 
 
 
 
 
 
      I pored zvaničnih propisa, trećina putnika je u nedavnoj anketi izjavila da redovno upotrebljava lične aparate koji ne prave smetnje prilikom leta, smatrajući da je zabrana neosnovana. Međutim, novine bi predvidele korišćenje elektronskih čitača, dok mobilni telefoni nisu preporučljivi s obzirom da prave najveće smetnje uređajima koje koriste avioni.
 
     Zabrana za pojedine elektronske uređaje stupila je na snagu 1996. godine i do sada je nekoliko puta bila dopunjavana, pa je izmenom dozvoljeno korišćenje uređaja za snimanje slike i zvuka i upotreba aparata za brijanje.
 
     Avio-kompanije biće u obavezi da testiraju rad elektronskih uređaja na visini ispod 10 000 metara, kako bi se utvrdilo da ne proizvode elektromagnetne interference opasne po bezbednost leta. S tim u vezi, zvanična odluka o ublažavanju restriktivnih mera tokom leta biće saopštena nakon završene studije.
 

14.06.2013.
 

Helikopter koji se pokreće umom

 

 

 

     Studenti sa fakulteta u Minesoti konstruisali su čudo od tehnike - helikopter koji se pokreće umom i time postavili osnov za razvoj novog metoda upravljanja mašinama.

 

 

Helikopter koji pokreće ljudski um


 

    Aktiviranje helikoptera podrazumeva stavljanje specijalno dizajnirane kape koja ima 64 elektrode i nekoliko kamera za snimanje moždane aktivnosti. Preusmeravanje helikoptera u desno ili u levo vrši se stiskanjem desne, odnosno leve šake, a da bi se podigao ili spustio, uslov za to je da samo pomislimo kako podižemo, odnosno spuštamo ruke.

 

     Prema mišljenju studenata, nova tehnologija zasigurno pretvara fikciju u stvarnost i pomera granice u razvoju nauke. Jedna od primena novog robotskog proizvoda odnosila bi se na pomoć osobama sa mentalnim problemima u cilju olakšavanja njihovih svakodnevnih potreba.

 

   Izveštaj o ovoj tehnologiji objavljen je u časopisu "Journal of Neural Engineering" (Časopis o neuronskom inženjeringu).
 

 


  28.05.2012.


Slovenac ultralakim avionom preleto Severni pol
 
 
 
        Slovenački pilot i fotograf Matevž Lenarčić juče je uspešno okončao let preko Severnog pola svojim ultralakim avionon "Pipistrel Virus SW". Sjajni avanturista je obavio prelet u deset etapa za nešto više od mesec dana.
 
 
Pilot Matevž Lenarčić
 
 
      Početno odrediste je bila Ljubljana iz koje je 22. aprila poleteo ka Norveškoj, a odatle preko Svalbarda i Arktika do Kanade. Potom je krenuo Lindbergovim putem ka Irskoj i Francuskoj ka krajnjem cilju – domovini.
 
       Pipistrel je leteo prosečnom brzinom od 100 kiometara na sat, uz potrošnju goriva od 6 litara. Inače, avion je dug 6,5 metara, ima raspon krila od 10,7 metara i teži svega 290 kilograma. Dostiže maksimalnu brzinu od 300 kilometara na sat i prilagođen je zimskim uslovma.
 
 
 
Pipistrel dostiže maksimalnu brzinu od 300km/h
 
 
      Lenarčić je nakon povrataka izjavio da je pri letu imao nekoliko neočekivanih poteškoća usled temperature od minus 40 stepeni. To je prouzrokovalo nefunkcionalst jednog od zaptivača, čija je zamena odmah usledila.
 
 
Ultralaki avion otporan na zimske uslove
 
 
      Tokom obilaska Severnog pola pilot je merio zagađenje i efekte globalnog zagrevanja, pa se u narednom periodu mogu očekivati i rezultati istraživanja.
 
     Matevž je prošle godine ovim avionom obišao Zemlju, a budući da je pasionirani alpinista i paraglajderista sleteo je na Antarktik i preleteo Maunt Everest.

      On je ušao u istoriju kao prva osoba koja je letela ultralakim avionom bez kopilota ili bilo kakve druge podrške 2004. godine.


10.05.2013.

Kapsule za odmor na aerodromu u Abu Dabiju

 

 

     Aerodrom u Abu Dabiju je postao prava oaza za opuštanje putnika instaliranjem kapsula "GoSleep" na Terminalima 1 i 3. Glavni cilj uvođenja ove novine je pružanje većeg komfora u pauzama između letova.

 

 

Kapsule "GoSleep" za pružanje komfora putnicima


     Kapsule poseduju udobne ležajeve i zvučno su izolovane, što putnicima omogućava prijatan odmor od dugih letova i buke na terminalima. Naime, aktiviranjem odgovarajućih tastera, GoSleep svoju funkciju stolice menja u funkciju ležaja preko kojeg se spuštaju roletne koje zamračuju kapsulu.

 

 

Kapsula poseduje priključke za električne uređaje


   Takođe, poseduju bežični internet i priključke za punjenje telefona, lapotopova i drugih uređaja, koji će biti u upotrebi nakon ugradnje još 35 kapsula, pored sadašnjih 10.
Iznajmljivanje "GoSleep-a" iznosi 9,5 evra po satu.


    Ove specijalne kapsule je dizajnirala finska kompanija "Kavamura-Ganjavian" iz oblasti projektovanja i uređenja enterijera.


    Kapsule nalik GoSleep-ovima ima i aerodrom "Hitrou" u Londonu.
 

 

 


08.04.2013.
 
PRELETEO 12 KILOMETARA OKAČEN O 160 BALONA


     Južnoafrikanac Mat Silver-Valens uspešno je preleteo 12 kilometara iznad Atlantskog okeana okačen o 160 balona ispunjenih helijumom. Ovaj neustrašivi 37-godišnji avanturista odlučio se na ovaj poduhvat u cilju prikupljanja novčane pomoći za bolnicu u Johanezburgu.
 
 
Let nad oko 200 metara nadmorske visine
 

    Silver-Valens je leteo sat vremena od ostrva Roben do Kejptauna na prosečnoj visini od oko 200 metara. Spasioci su ga pratili brodom za vreme leta a na kraju su mu i pružili pomoć da bezbedno sleti. Spuštanje je obavljeno u moru, na 400 metara udaljenosti od obale.
 
 
Sletanje u more
 

    U nadi da će prikupiti neophodnih milion dolara potrebnih za izgradnju pedijatrijske bolnice, ali i u čast Nelsona Mandele, koji je osamnaest godina proveo u zatočenistvu, hrabri Južnoafrikanac je izjavio:

     Moj glavni cilj nije da letim uz pomoć balona, već da motivišem ljude širom sveta da poklone novac u fond za izgradnju dečje bolnice koja će nositi ime Nelsona Mandele.
 



 

04.03.2013.
POKUŠAJ LETENjA KIŠOBRANOM
 
 
      Erik Roner, američki ekstremni sportista, imao je želju da poput slavne Meri Popins iz istoimenog filma za decu bezbedno leti nad južnokalifornijskim gradom Ensinitasom pomoću ogromnog kišobrana.

     Avanturista je, skočivsi iz balona, nekoliko sekundi lebdeo, ali se kišobran zbog velikog pritiska izvrnuo, takanina je počela da se cepa a Roner se velikom brzinom približavao zemlji. Tada je otvorio pomoćni padobran i bez poteškoca sleteo na zemlju.
 
     Prisustvovali ste naučnom eksperimentu. To je bio veliki korak za nauku. NASA ce moći da ga iskoristi u budućnosti - izjavio je Roner u šaljivom maniru nakon neuspelog spusta.
 
     Više o ovom nesvakidašnjem događaju pogledajte na priloženom video snimku.
 
 
 
 

08.02.2013.
TELEFON “TESLA”
 
 
    Beograđanin Aleksandar Stibilj, student IT-a, menadžmenta i marketinga u Parizu, veruje da je na pragu aparata koji omogućava besplatnu komunikaciju. On je okupio tim inženjera, studenata elektrotehnike i dizajnera iz celog sveta sa ciljem da zajedno razviju telefon unapređene tehnologije koji će omogućiti besplatne razgovore, poruke i pristup internetu.
 
 
Čip koji bi omogućio besplatnu komunikaciju
 
 
     "Svako ko bude imao taj telefon moći će besplatno da poziva poznanike sa istim telefonom. Poruke i pretraživaje interneta će, takođe, biti besplatni jer će telefon funkcionisati bez SIM kartice, mobilnih operatera i konekcije na internet. Moja ideja se zasniva na ideji Nikole Tesle koji je zamislio da će ljudi slati telegrame i slike preko tornja koji je konstruisao. Zbog toga, a i zbog publiciteta, telefon će se zvati "Tesla". - navodi Sibilj u intervjuu za dnevni list Politika.